Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Rasmus på sykehus

Rasmus er maskoten til barneavdelingene på sykehuset. Han vil du se mange steder.

​I denne bildeserien kan du følge Rasmus og se hvordan det er å være på sykehus. Helt nederst, under bildeserien, er det en liten forklaring til de voksne.

En gruppe mennesker i klær
Rasmus er på vei til sykehuset sammen med mamma og pappa. Rasmus er syk. Heldigvis får bamsen være med.

Hva tenker Rasmus om å komme på sykehuset? Hva vil skje når han kommer dit, tror du?
Et maleri av en tegneseriefigur

Rasmus sitter på benken på undersøkelsesrommet. Han holder godt på bamsen sin. Legen snakker litt med mamma og pappa før han skal undersøke Rasmus.

Hva tror du Rasmus lurer på her?

En tegneserie av en hund og et barn på en scooter

Legen forteller Rasmus at han må ta sprøyte. Rasmus får sitte på mammas fang hele tiden. Han snur seg vekk. Han vil ikke se på sprøyten. Det gjør litt vondt med en gang, men mamma trøster ham.

Hvordan tror du Rasmus har det her?

Hva vil han at mamma skal gjøre, tror du?
Er det noe Rasmus kan gjøre for at det skal gå fort over?
Hvordan har bamsen det?

En gruppe katter iført klær

Rasmus har fått venflon i hånden sin. En venflon er et lite plastrør som han får medisin igjennom.

Fortell om hvordan Rasmus har det her.

En person i en bøtte

Rasmus har fått klyster. Da blir han veldig løs i magen og må bæsje mye. All bæsjen må ut før han blir undersøkt eller operert.

Hva tenker Rasmus når han sitter på do?
Hva vil bamsen hans, tror du?

En tegneserie av en person i et basseng med et biljardbord og en tegneseriehund

Rasmus har fått narkose. Det er en slags sovemedisin eller bedøvelse sånn at Rasmus ikke skal kjenne noe når han blir undersøkt. Her ligger han og sover på undersøkelsesbordet. Legene står rundt ham for å undersøke ham nærmere.

Tror du Rasmus merker noe når han ligger der?

Hva tror du bamsen tenker på?

Et barns soverom med en seng og en tegneserie av en hund

Neste dag kommer sykepleieren og sier at Rasmus må ta medisinen sin. Men han liker ikke medisin. Han vil ikke ha, men han må ta den likevel. Noen ganger får han medisin på skje, og noen ganger som piller. Det går an å få medisin gjennom veeflon også (det lille plastrøret han har i hånden).

Hvordan har Rasmus det her, tror du?
Hva kan Rasmus gjøre for å bli fort ferdig med å ta medisinen sin?

En tegneserie av en person og en hest i et basseng

Her er Rasmus på oppvåkningen. Legen og sykepleieren vil snakke litt med Rasmus og høre hvordan han har det. Men Rasmus har ikke lyst til å snakke med dem. Han ser litt sint ut. Noen kan bli sinte når de egentlig er redde.

Tror du Rasmus er redd?

Hva kan han være redd for?

Hva kan han være sint for?

En gruppe kosedyr

Her har Rasmus fått besøk av mamma, pappa, lillebror og lillesøster. De har med seg en stor pakke til ham.

Hva kan det være i pakken tro?

Hva tror du han ønsker seg?

Et maleri av en hest i en vogn

Rasmus sitter i rullestol. Han trenger mye medisin før han kan reise hjem. Han får medisinen gjennom en slange og inn i hånden. Rasmus sitter ved vinduet og tenker på hva han skal gjøre når han kommer hjem.

Kanskje han skal spille fotball med Stian og Lasse?

Hva tror du Rasmus tenker på?

Et maleri av en tegneserie

Rasmus har blitt kjent med noen andre barn på sykehuset. De leker sykehus. Rasmus er legen. Han titter i halsen på Randi for å se om hun er syk. Robin leker at han har brukket armen og slått hull i hodet. Derfor har han fatle og bandasje.

Hva sier dr. Rasmus?

En tegning av en gruppe dyr

​På sykehuset er det en skole der Rasmus blir kjent med andre barn som også er syke. Noen av barna tegner og maler. Rasmus tenker på vennene sine hjemme og lurer på hvordan de har det.

Hva tenker Rasmus, tror du?
Hvordan har han det her?
Hvordan  blir det å reise hjem igjen?
Hvordan kan han holde kontakten med vennene sine hjemme?

En hund og en katt

Rasmus ringer til bestemor og forteller om hvordan han har det på sykehuset.

Hvilke andre tror du Rasmus har lyst til å ringe til?
Hva forteller han i telefonen?

En person i et plagg som kjører på trehjulssykkel

Rasmus har fått en dokke som mangler øyne og hår og nesten alt. Han syr på dokka og da blir den sånn som han vil at den skal være. Bamsen liker ikke at Rasmus bruker så mye tid på den nye dokka.

Hva tenker bamse når Rasmus syr?
Hva tror du Rasmus vil at dokka hans skal hete?

En gruppe tegneseriedyr

Nå kan Rasmus reise hjem igjen, men legen har sagt at han må komme tilbake på kontroll om en stund. Rasmus gleder seg til å komme hjem til vennene sine. Mamma og pappa er veldig glade for å få ham med seg hjem. Mamma sier at Rasmus kan bestemme hva de skal ha til middag i dag. Han bestemmer at de skal ha pølser og spagetti. Det blir det.

Hva vil Rasmus gjøre når han kommer hjem, tror du?

Barn har behov for informasjon om det som skal skje i livet deres og de har ofte et ønske om å sette ord på noe av det de opplever sammen med en forståelsesfull voksen.

Denne bildeserien er hentet fra en perm som er i bruk på sykehuset og som voksne kan bruke i samtale med barnet. Permen kan du kikke i ved henvendelse til pleiepersonalet. Målet med bildeserien er at den kan være et nyttig pedagogisk kommunikasjonsverktøy for foreldre, pedagoger, sykepleiere og andre som kommer i nærkontakt med barn på sykehus. Bildene kan brukes for å gi barn informasjon om undersøkelser eller behandling de skal gå igjennom, men bildene kan også brukes som støtte og bearbeiding etter gjennomførte undersøkelser og behandling.

Sist oppdatert 28.03.2017